Rambo is nu hier 3 maanden bijna en het wordt tijd dat meneer ook iets gaat leren zodat hij een beetje kan luisteren. Hij is over aanhankelijk en moeilijk wat aan te leren want snoep of speelgoed moet wel interesant zijn voor meneer en dat is niet veel.
Hij kan inmiddels: zit, hier, poot, plaats, en heel hard wegrennen met een speeltje

. Op het hier na kon hij dit al toen hij hier kwam. 'zit' kan hij echter alleen als hij op mijn voet mag zitten afstand nemen gaat niet.
Nu het weer licht is ga ik na het avond eten wat trainen thuis omdat het dan rustig is buiten en ik train graag buiten en in het begin moet het rustig zijn. heb snoepjes waar Rambo het goed op doet en in combi met zijn klikker erbij vind hij het helemaal geweldig. Oh wat is hij blij om zo te trainen (nu 3x gedaan). Hij wordt met de keer gekker.
Voor wat variantie ben ik bezig met fatsoenlijk "zit" aan te leren, "twist" te draaien (rondje om zijn as) en het begin van het volg werk (dus ik loopt achteruit met een snoepje in mijn handen, hij volgt het snoepje, ik draai in naast hem en doe dan nog 3 stappen met hem naast me en zijn neus tegen mijn hand en dan beloon ik).
Vooral het volgen vind hij geweldig en moet ik rustig doen anders hangt hij in mijn nek

En als laatste wil ik hem ook leren dat hij een speeltje kan pakken als hij aangelijnd is. Vandaag het juiste speeltje gevonden waar ik zo gek mee kan doen dat hij het pakt en als ik achteruit loopt dan loopt hij netjes mee en dan is het klik en beloning en mag hij het speeltje weer pakken want hij is gewend waarschijnlijk dat alles afgepakt wordt. Hij weigerd namelijk wat te brengen maar vliegt met alles ervandoor wat hij te pakken heeft dus hier zal vast veel werk in zitten. Als hij een speeltje wil pakken en aangelijnd netjes met het speeltje mee wil lopen vind ik het al goed voorlopig. Morgen op training maar eens navragen hoe ik dit verder op kan lossen, gelukkig willen ze dit soort vragen ook beantwoorden hoewel ik niet train met hem (misschien wel nog niet, gezien hij er zo veel plezier in heeft

)
Dit is voorlopig wel genoeg vind ik, als ik dit goed uitgebouwd heb dan gaan we er wat bij pakken. De 'af' bijvoorbeeld want dat is een drama. Ben ik al een paar keer eerder mee bezig geweest, maar hij wil niet op de manieren die ik gewend ben. Ik ken het via free shaping, onderdoor je been halen, met snoepje onder je hand proberen naar de grond te lokken maar geen van deze manieren pakt hij (uiteraard na elkaar geprobeerd op verschillende dagen om verwarring te voorkomen).
Ben benieuwd wat we samen gaan presteren. Wel geweldig zo'n gekke boxer te trainen naast mijn redelijk serieuze Yaro

. Yaro traint veel makkelijker dan Rambo maar bij beiden is het een feest om bezig te zijn met ze

't is echt een geweldige combinatie